Centcelles el nostre objectiu. curs 2016-2017

El projecte “Centcelles, el nostre objectiu” ha arribat en aquest curs 2016-2017 a la seva cinquena edició. Per aquesta cinquena edició ens hem plantejat un nou repte: fer una exposició entre tots els participants, que reflexioni sobre el valor de la Història.

Els objectius fonamentals d’aquest projecte han estat:

      . Fer una aproximació al procés de construcció del pensament històric.

      . Constituir els alumnes en protagonistes d’aquest aprenentatge.

      . Plantejar la resolució de qüestions concretes.

      · Realitzar  un treball col·laboratiu.

      . Col·laborar en el desenvolupament del pensament crític.

      · Sensibilitzar sobre l’herència comú.

      · Elaborar les propostes, tenint en compte el producte final: una exposició.

Els aspectes metodològics més rellevants han estat: la tria de les línies a treballar; la distribució en grups pel seu desenvolupament; la utilització de diferents fonts per al coneixement històric (orals, documentals, gràfiques...); el treball de camp; la materialització de les propostes a partir del coneixement dels llenguatges expositius.

Com sempre, el projecte ha partit del coneixement del Conjunt monumental de Centcelles, amb activitats realitzades al propi monument i, també, a l’exposició “Re-descobrint Centcelles”.

Les propostes dels diferents centres educatius s’han concretat en les següents línies de treball:

             · La història personal, que han treballat l’Escola Centcelles i l’Institut de Constantí, amb la recerca de la història dels propis alumnes, de les seves famílies i dels seus avantpassats i la realització de materials molt diversos com les autobiografies, arbres genealògics, línies de vida, autoretrats, vídeos i gravacions, així com recerca de patrimoni personal significatiu.

             . La Història de les escoles a Constantí, que ha desenvolupat l’Escola Mossèn Ramon Bergadà, a través de la recerca documental sobre l’evolució de l’educació a Constantí, així com el recull, a través de gravacions i vídeos de l’evolució de la pròpia escola i de les experiències educatives anteriors, realitzat pels alumnes i en el qual han participat les famílies, exprofessors i directors del centre, així com gent gran de Constantí.

             · La Història de Constantí, que ha treballat el Col·legi Turó, amb la realització d’una línia cronològica de Constantí, amb els principals esdeveniments de l’evolució de la població i la realització d’una maqueta de la sala de la cúpula de Centcelles a l’actualitat, com a element més antic i significatiu del patrimoni de Constantí i eix de treball de tot el projecte.

Els treballs van ser presentats pels seus autors en una sessió conjunta el 27 d’abril al conjunt monumental de Centcelles (enllaç) i es recullen a la primera part de l’exposició “El fil de la Història”, dins de l’àmbit “Tirant del fil de la Història...”

Aquesta exposició té com a objectiu, també, compartir la metodologia i les activitats desenvolupades a partir del treball realitzat a Centcelles amb els centres educatius de Constantí, així com presentar les principals propostes que s’han realitzat en aquestes cinc edicions del projecte “Centcelles, el nostre objectiu”.

En el grup de treball d’aquest curs s’ha incorporat l’Arxiu Històric de Constantí, que ha participat activament amb l’organització de visites per als alumnes del projecte, així com en la tria i cessió de documentació per l’exposició. Una eina més de coneixement històric.

Generalitat de Catalunya - Departament de Cultura 
W3c  Rss  Facebook  Twitter  YouTube  Flickr