CENTCELLES, EL NOSTRE OBJECTIU

Centcelles, el nostre objectiu: un projecte educatiu de participació ciutadana.

L’any 1993 –tot just inaugurada la restauració del conjunt monumental de Centcelles – es va portar a terme l’activitat “Dibuixem Centcelles”, organitzada per l’Ajuntament de Constantí i el Museu Nacional Arqueològic de Tarragona amb la participació de les dues escoles que existien aleshores a Constantí: Col·legi P. Centcelles i Col·legi P. Mossèn Ramon Bergadà, totes dues d’Educació Primària.

La finalitat d’aquesta activitat era posar a l’abast de la població escolar de Constantí un dels seus monuments més importants i que el fessin seu. El treball es va concretar –després d’una aproximació al coneixement d’aquest monument– en la realització, per part de tots els participants, d’una proposta plàstica individual.

“Dibuixem Centcelles!” es va convertir en una exposició temporal, en la qual es van presentar la totalitat dels dibuixos realitzats (547), en els diferents nivells educatius d’educació infantil i Primària, des de P-3 a 8è de, l’aleshores, EGB, corresponents a nens i nenes de 3 a 14 anys, que avui tenen entre 23/34 anys.

En aquests vint anys transcorreguts, a Centcelles, s’han realitzat –en col·laboració i amb la complicitat d’alumnes dels diferents centres educatius–  activitats entorn a la Vil·la romana de Centcelles molt diverses, intentant apropar i fer entenedor el que el monument representa i proporciona, de coneixement d’un moment històric, d’una cultura, d’un món que està en la base de la nostra realitat cultural.

Vint anys després d’aquella primera proposta, en el curs 2012-2013, es proposa als actuals centres educatius de Constantí (Escola Centcelles i Escola Mossèn Ramon Bergada –centres públics d’Educació Primària –, l’Institut de Constantí –d’Educació Secundària – i el Col·legi Turó –concertat –), el projecte “Centcelles, el nostre objectiu”, impulsat pel Museu Nacional Arqueològic de Tarragona en col·laboració amb l’Ajuntament de Constantí i amb el patrocini de l’empresa Repsol.

PROPOSTA:

Les noves tecnologies han canviant radicalment el nostre panorama quotidià. Veiem i entenem el món des d’altres òptiques i utilitzant altres mitjans de comunicació. És per això que proposem, en aquesta ocasió, la utilització d’unes altres eines per a apropar-nos a Centcelles: fotografies digitals, vídeo, muntatges digitalitzats. La idea és fer un treball col·laboratiu, que es concreti en una presentació de Centcelles, que puguin després, formar part de la web del MNAT i que, a més, puguin  estar als webs dels centres i de l'Ajuntament de Constantí.

El projecte contempla dues noves propostes:

  • Recuperar la memòria del treball “Dibuixem Centcelles”, amb l’exposició “Recordes com veies Centcelles? en dos formats: l’exposició de tots els dibuixos realitzats el 1993 a la Biblioteca Pública de Constantí; l’exposició virtual al web del MNAT.
  • El nou projecte, “Centcelles, el nostre objectiu”, que es planteja com un compromís per part de tots els participants en la proposta, de construir un treball cooperatiu, transversal i amb uns objectius educatius i de participació ciutadana, entorn al patrimoni, al seu ús i a la seva significació.

OBJECTIUS:

  • Facilitar el coneixement d’un monument clau de Constantí, que és Patrimoni Mundial, per tal d’aprendre a valorar-lo, protegir-lo i conservar-lo.
  • Plantejar una experiència de participació ciutadana envers el patrimoni històric i cultural més proper, amb l’objectiu d’implicar els joves en el seu coneixement, valoració i difusió.
  • Facilitar un treball cooperatiu entre els participants, que permeti el desenvolupament d’actituds de respecte, valoració i defensa del patrimoni a través del coneixement i l’aprehensió del mateix.
  •  Treballar a partir de les noves tecnologies.

 

METODOLOGIA I FASES:

  • Creació del grup de treball i definició dels projectes.
  • Visites al monument per tal de fer un apropament al seu coneixement.
  • Recerca i elaboració de la informació per la concreció de les propostes.
  • Realització dels treballs.
  • Presentació.


GRUP DE TREBALL
:

 
Escola Centcelles:

            . Rosa Vergara (direcció)

             . Samuel Montes (cap d’estudis)

            . Germán Palacios (coordinador curs 2012-2013)

            . Gabi Regaña (coordinador curs 2013-2014)


Escola Mossèn Ramon Bergadà:

            . Araceli Bertran

             . Eva Vázquez

            . Carles Páez (coordinació curs 2012-2013)

            . Josep Piñol (coordinació curs 2013-2014)

            . Lluís Torrents (coordinació curs 2013-2014) 


Institut Constantí:

            . Rosa Claros (direcció)

            . Montse Bergadà (coordinació curs 2012-2013 / 2013-2014)

            . Nati Cabré (coordinació curs 2012-2013 / 2013-2014)

            . Mercè Grané (coordinació curs 2012-2013 / 2013-2014)


Col·legi Turó:

            .  Ignasi Martínez (cap d’estudis)

            . Anton Borràs (coordinació curs 2013-2014)

            . Manel Serra (coordinació curs 2012-2013)


Ajuntament de Constantí:

            . Sílvia Puerto (Regidora d’Ensenyament)


Museu Nacional Arqueològic de Tarragona:

            . Francesc Tarrats (direcció)

            . Pilar Sada (gènesi i coordinació del projecte)

            . Montserrat Perramon (documentació)

            . Josep Anton Remolà (recerca)

            . Gemma Jové (fotografia i suport informàtic)

 

“Centcelles, el nostre objectiu”, ha rebut  el Premi Didascàlia, a experiències docents, en la XXII edició dels Premis Auriga, concedits per la revista Auriga, l’única publicació en català dedicada a la divulgació de la tradició clàssica a Catalunya.

El premi ha estat atorgat ex aequo al projecte educatiu “Centcelles, el nostre objectiu” i a l’experiència docent “Viquiclàssics”, una col·laboració entre el Grau d’Estudis Clàssics de la Universitat Autònoma de Barcelona i l’Amical Wikimedia.

Montserrat Tudela, directora de la revista Auriga, ha declarat que “el conjunt de totes les candidatures als Premis Auriga i, sobretot, els cinc guardons d’enguany mostren la vitalitat del món clàssic als nostres dies i com l’herència clàssica s’adapta a tots els formats i expressions actuals”.

 Enllaços:

Projecte 2012-2013     Projecte 2013-2014    Projecte 2014-2015

Generalitat de Catalunya - Departament de Cultura 
W3c  Rss  Facebook  Twitter  YouTube  Flickr