El projecte educatiu del Museu Nacional Arqueològic de Tarragona

El Museu Nacional Arqueològic de Tarragona té en el seu projecte educatiu un dels pilars fonamentals de la seva programació, així com un dels eixos centrals del seu ideari, en el sí d’unes actuacions globals de conservació, posada en valor i difusió sobre el patrimoni, del qual en té la responsabilitat.

Amb el lema Un viatge a la cultura romana, el Museu Nacional Arqueològic de Tarragona presenta un programa d’activitats -fruit d’anys de treball i recerca- que va ser mereixedor del “Premi Innova” en la categoria de Serveis, en la seva primera edició del Saló Expodidàctica 2004. Aquest programa consta de diferents propostes adreçades a públics diversos amb l’objectiu primordial de difondre Tàrraco i la cultura romana, a partir de les restes patrimonials de les quals té cura el Museu, així com dels equipaments i recursos amb els que compta.

Aquest projecte contempla diferents propostes: Exposicions temporals, audiovisuals, visites guiades, tallers, activitats de reconstrucció històrica, concerts, clubs de lectura, cicles de cinema, itineraris, viatges... amb la voluntat de facilitar una aproximació lúdica, participativa i formativa a una part de la nostra història.

Dins d’aquesta programació destaca l’oferta de tallers permanents, que es desenvolupen a les diferents seus que en depenen del MNAT i que tracten de temes molt diversos entorn a la història i a la cultura romana, dirigits als diferents tipus de públic. Des de la introducció de la metodologia científica a les visites teatralitzades, passant pels jocs de pista o els tallers d’experimentació, un conjunt de propostes que tenen com a objectiu facilitar la participació activa dels usuaris, com a garantia d’un aprenentatge construït des dels propis interessos.

Ser un instrument al servei de l’educació, que posi en contacte la societat amb les fonts directes de la història que el museu conserva; plantejar activitats concretes, centrades en un tema o objectiu precís; permetre un alt grau de participació, investigació i reflexió; que es puguin plantejar des de punts de partida diversos i, per tant, que es puguin adaptar a interessos diversos; que incitin a l’interès i a la valoració de la història i de l’arqueologia i que tinguin interès per a la societat d’avui. Aquests són alguns dels objectius que el MNAT persegueix amb el seu projecte educatiu amb propostes dirigides als diferents tipus de públic –escolars, famílies, joves, turistes, adults…–, amb activitats permanents i activitats temporals –lligades a les exposicions temporals o a celebracions i events puntuals–, que permetin a tots aquells que hi estiguin interessats posar-se en contacte amb el passat, amb la història, amb el patrimoni, tot cercant la màxima accessibilitat en complicitat amb d’altres agents socials i culturals amb objectius similars.

Més informació
Generalitat de Catalunya - Departament de Cultura 
W3c  Rss  Facebook  Twitter  YouTube  Flickr