Un projecte per a l'educació i la participació ciutadana
Entre els aspectes metodològics es poden destacar la inclusió de Centcelles ens els projectes educatius dels centres escolars de Constantí; la realització d'un treball cooperatiu (a l'aula, inter centres i de l'equip professional); la formalització d'un projecte multidisciplinari, vinculat a diferents àrees educatives, en funció de la proposta; la utilització de les noves tecnologies i la realització dels treballs amb una finalitat pràctica.
El desenvolupament del projecte es realitza dins d'un grup de treball en el qual estan representats tots els centres i institucions participants, coordinat pel MNAT, amb una dinàmica participativa i en contínua avaluació.
Les fases pel seu desenvolupament passen per la constitució de l'equip tècnic de treball (cada curs), des de la coordinació del MNAT; la definició del projecte; l'apropament al coneixement de Centcelles a través dels tallers i de les activitats organitzades, la realització dels treballs i la seva presentació conjunta, en una Jornada que se celebra al Conjunt Monumental de Centcelles, coincidint amb la Setmana Cultural de Constantí a finals d'abril/ inicis de maig, cada curs. La darrera de les fases és la incorporació de tots els treballs realitzats a la web del MNAT, amb la voluntat de compartir el treball i el coneixement generat amb la societat en general i amb el món de l'educació en particular.
Cada centre escull el nivell i les àrees de treball. Durant aquests sis anys que el projecte està en marxa, s'ha treballat amb l'alumnat dels cursos de 5è d'Educació Primària de les escoles Centcelles i Mossèn Ramon Bergadà, l'alumnat de 1r d'ESO del Col·legi Turó i de 3r i 4rt d'ESO de l'Institut de Constantí.
Iniciat durant el curs 2012-2013 , el projecte ha comptat amb la participació de prop de més de 1000 alumnes, 30 docents, els responsables d'Educació de l'Ajuntament de Constantí i l'equip del MNAT.
El projecte "Centcelles, el nostre objectiu", parteix del convenciment de la importància d'incloure la població en les polítiques de conservació i dinamització del patrimoni arqueològic, de la necessitat i de la responsabilitat d'aprofundir en la innovació i la recerca didàctica per la transmissió del coneixement històric i del valor que l'aprenentatge de la Història té per a la construcció d'una ciutadania amb criteri propi, que tingui una visió crítica de la seva pròpia identitat i que la pugui contextualitzar en un món global.
El curs 2023/2024 el MNAT i Constantí Ràdio han impulsat l'enregistrament i difusió d'un podcast radiofònic sobre el projecte Centcelles, el nostre objectiu, dedicat en aquesta edició al tema de l'aigua.
EPISODIS